Co to jest nadruk sublimacyjny

Czym jest nadruk sublimacyjny?

Druk sublimacyjny - zjawisko sublimacji w praktyce

Druk sublimacyjny to technika druku, która wykorzystuje unikalne zjawisko sublimacji - bezpośredniego przejścia substancji ze stanu stałego do gazowego. Wydruk w formacie CMYK wykonuje się specjalnymi atramentami na bazie wody na papierze transferowym, który stanowi lustrzane odbicie pożądanego wzoru.

 

Sublimacja co to jest?

 

Sublimacja to proces fizyczny polegający na bezpośrednim przejściu substancji ze stanu stałego do gazowego, pomijając fazę ciekłą. Jest to zjawisko, które odgrywa kluczową rolę w druku sublimacyjnym. Atramenty stosowane w tej technologii przy kontakcie z wysoką temperaturą sublimują, czyli przechodzą bezpośrednio w stan gazowy. Następnie wnikają głęboko w strukturę materiału, na który są nanoszone. Dzięki temu obrazy i teksty przenoszone na materiały za pomocą sublimacji są wyjątkowo odporne na ścieranie i działanie czynników zewnętrznych, a kolory zachowują swoją intensywność przez długi czas.

Proces druku sublimacyjnego

Następnie, w warunkach wysokiego ciśnienia i temperatury, wydruk przenoszony jest na przedmiot pokryty lakierem poliestrowym. Wymaga to uprzedniego odtłuszczenia powierzchni produktu, a następnie kilkukrotnego cyklu nałożenia warstwy lakieru i utwardzenia go w temperaturze ok. 160°C.

Środki stosowane w druku sublimacyjnym

W druku sublimacyjnym wykorzystuje się różne substraty, od specjalnych kubków porcelitowych, przez blachy aluminiowe, aż po tkaniny poliestrowe. Nadruk może zostać naniesiony również na tworzywa zawierające w swym składzie min. 70% poliestru. W niektórych przypadkach po nadruku jako dodatkowe zabezpieczenie można zastosować lakier przeciw promieniowaniu UV, który wydłuża żywotność produktu i intensywność barw.

Wymagania techniczne druku sublimacyjnego

Każdy rodzaj nadruku wymaga odpowiedniego ustawienia ciśnienia i temperatury - ta waha się w przedziale od 160 do 2000°C. Wszystko zależy także od składu użytego tuszu i właściwości materiału docelowego. Przykładowo, do nadruku na blachach aluminiowych za pomocą prasy termotransferowej używa się ciśnienia 5000 Pa, przy temperaturze 195 °C i czasie 40 sekund.

Zastosowanie druku sublimacyjnego w branży reklamowej

Technika druku sublimacyjnego jest bardzo często wykorzystywana w branży reklamowej. Dzięki niej, możliwe jest osiągnięcie intensywnych, trwałych kolorów oraz idealnej precyzji nadruku, co czyni ją niezastąpioną w produkcji materiałów promocyjnych o wysokim standardzie wykonania.

Druk sublimacyjny jest często używany do tworzenia spersonalizowanej odzieży, znaków i flag.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą gadżetów reklamowych!

Reklamowy gadżet wykorzystuje pliki cookie w celach statystycznych, funkcjonalnych, oraz do personalizacji reklam. Klikając „akceptuję” wyrażają Państwo zgodę na użycie wszystkich plików cookie. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień lub opuszczenie serwisu. Aby dowiedzieć się więcej, prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką Cookies. Dowiedz się więcej..

Akceptuję Ustawienia cookies

Ustawienia cookies

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas poruszania się po witrynie. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i rozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Masz również możliwość rezygnacji z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na wygodę przeglądania.