Znaczenie kolorów w biznesie!

O tym, że kolor ma znaczenie wie z pewnością każda kobieta i przynajmniej co drugi mężczyzna.
Rozważania na ten temat pojawiają się przeważnie w momencie doboru farby do mieszkania lub lakieru
samochodu Niewątpliwie ważny jest także dobór kolorów w reklamie i biznesie. Od niego zależy
powodzenie lub fiasko podejmowanych przez firmę przedsięwzięć.


Cała gama barw podzielona została na dwie grupy - barwy ciepłe i zimne. Ciepłe oznaczają energię,
słońce i radość. Do podstawowych kolorów ciepłych zaliczane są barwy czerwona, pomarańczowa i
żółta.


Znaczenie barwy czerwonej: kolor ten silnie oddziałuje na instytucje związane z ciałem człowieka. Jest
energiczny, intensywny, Przenosi teksty oraz obrazy na plan pierwszy. Powinien być używany jako
akcent stymulowania ludzi do podjęcia szybkiej decyzji. W nadmiarze może być jednak postrzegany
jako wymagający i agresywny. Kolor czerwony nadaje się doskonale do nagłówków i słów, na które
chcemy zwrócić uwagę klienta np. okazja, promocja, tylko u nas. Ze względu na energetyczny
wydźwięk kolor dobrze prezentuje się także w reklamach samochodów. Najczęściej w biznesie z
elementów czerwonych korzystają kluby sportowe, jadłodajnie oraz kluby i organizacje polityczne.

Znaczenie barwy pomarańczowej: jest odzwierciedleniem kreatywności i pozytywnej energii. Służy tworzeniu pozytywnego i dynamicznego wizerunku. Określa determinację, fascynację i radość. Jako kolor inspirowany owocami stymuluje apetyt dlatego dobrze sprawdza się wykorzystywany przez przedsiębiorstwa gastronomiczne. Korzystać z niego powinny także firmy oferujące produkty sportowe i ubezpieczeniowe (skojarzenie z odblaskowymi kamizelkami) Silnie oddziałuje także na osoby młode. Kolor wpływa szczególnie na klientów spontanicznych (podobnie jak czerwony), przykuwa uwagę tej grupy odbiorców. W zbyt dużej ilości oznacza frywolność i brak poważnych wartości intelektualnych.

Znaczenie barwy żółtej: najbardziej słoneczny i kojarzący się z radością kolor. Przywodzi na myśl
wspomnienia wakacji, lata, dobrej pogody i zabawy. Jest to kolor optymistyczny, poprawiający nastrój i
pozytywnie nastawiający odbiorcę. Żółty określany jest jako kolor stymulujący i wspierający
komunikację stąd najczęściej wykorzystuje się go w firmach związanych z rozrywką, handlem,
wszelkimi usługami komunikacyjnymi i reklamowymi, jednak w odpowiednio dostosowanych
proporcjach.


W skład pochodnych wymienionych wyżej barw wchodzą:


• Jasna czerwień– podkreśla radość, seksualność, pasję, czułość oraz miłość
• Różowy – oznacza romantyczność, miłość i przyjaźń
• Ciemna czerwień– jest połączona z wigorem, siłą woli, gniewem, przywództwem
• Brązowy – Sugeruje stabilność, podkreśla klasyczny prestiż
• Ciemny pomarańczowy – odzwierciedla podejrzliwyość, oszustwo
• Czerwona pomarańcz – nawiązuje do pragnienia, przyjemności, dominacji i agresji
• Złoty – wywołuje uczucie prestiżu, często podkreśla wysoką jakość
• Jasny żółty – jest połączony z radością oraz świeżością.


Do gamy barw chłodnych/zimnych zaliczamy głównie kolory niebieski i zielony. Zimne barwy, w
przeciwieństwie do energii jaka płynie z barw ciepłych, dają wrażenie spokoju i ukojenia. Ich
docelowym odbiorcą jest klient stawiający na profesjonalizm oraz oszczędność. Sprawdzają się
idealnie w przypadku banków i wielkich obiektów handlowych.


Znaczenie koloru niebieskiego: symbolizuje stabilizację. W biznesie uważany za jeden z najbardziej
profesjonalnych kolorów, zwłaszcza jeśli idzie o ubranie. Kojarzy się z intelektem, symbolizuje
bogactwo i profesjonalizm. Jest to kolor elegancji. Wzbudza szacunek i zaufanie. Oprócz tego kojarzy
się z niebem i wodą, a więc czymś pewnym i w większości przypadków niezawodnym. Ponadto
kolor niebieski wzmaga koncentrację. Sprawdza się przede wszystkim w przypadku działalności
projektanckiej i artystycznej, usługach w rozwiązywaniu problemów, bankach i serwisach
komputerowych. Zdecydowanie nie powinno się go stosować do promocji produktów
żywnościowych ponieważ minimalizuje apetyt.


Znaczenie koloru zielonego: przywodzi na myśl naturę. W symbolice oznacza harmonię, rozwój,
płodność i świeżość. Jest także kolorem nadziei. Oznacza równowagę, bezpieczeństwo, oazę spokoju.
Przedsiębiorstwa, które wybierają ten kolor w swoich kampaniach promocyjnych i komunikacji
wizualnej, uważane są za godne zaufania. Dobrze, gdy korzystają z niego firmy oferujące różnorodne
usługi samorozwojowe, produkty związane z ekologią, ośrodki dietetyczne i przemysł
farmaceutyczny.


Pochodnymi barwy niebieskiej i zielonej są:


• Jasnoniebieski – jest połączony ze zrozumieniem, zdrowiem oraz miękkością
• Ciemnoniebieski – reprezentuje wiedzę, moc i spójność
• Ciemna zieleń – jest połączona z chciwością, zazdrością ale także z ambicjami
• Morska zieleń – jest emocjonalnym przekazem kojarzonym z ochroną i dobrym zdrowiem
• Zieleń oliwkowa – to tradycyjna barwa pokoju
• Fioletowy - to kolor, który historycznie kojarzony jest z szlachetnością, luksusem, mistycyzmem
i magią.


Postrzeganie barw za pozytywne lub negatywne, przyciągające lub odpychające uzależnione jest nie
tylko od ogólnych praw psychologii, ale także od indywidualnych predyspozycji każdego człowieka.
Nie ma złotego środka pomocnego, przy doborze barw do komunikacji wizualnej firmy. Odbiór
poszczególnych barw jest różny w zależności od płci, wieku, charakteru, a także kontekstów
kulturowych i geograficznych. To, co uznawane jest za pozytywne i pożądane w Europie może być
odebrane negatywnie, a nawet obraźliwie w krajach azjatyckich. Ostrożnym trzeba być także w
stosowaniu tzw. barw neutralnych. Dla przykładu, to, co na Zachodzie kojarzone jest z bielą, czyli
czystość, spokój i niewinność w Japonii i Chinach jest oznaką pecha i niepowodzenia. Również niektóre
połączenia kilku barw sprawiają, że kolor z pozoru intensywny i przykuwający uwagę niknie i jest mało
czytelny. Ze względu na te uwagi należy w doborze barw do komunikacji wizualnej w biznesie kierować
się przede wszystkim rozsądkiem i poczuciem estetyki.